Gorączka, przeziębienie, alergia, grypa, angina, a może jeszcze coś innego? Pojawienie się koronawirusa i wybuch pandemii zmienił funkcjonowanie całego systemu ochrony zdrowia nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Nagle się okazało, że teleporada lekarska może zastąpić tradycyjną wizytę, a żeby otrzymać zwolnienie lekarskie czy receptę wcale nie trzeba iść do przychodni, ani stać w długich kolejkach. Obecnie wiele rzeczy pacjenci są w stanie załatwić przez telefon lub online, ale czy w ten sposób w ogóle można leczyć?

Lekarz przez internet

Teleporady i konsultacja online z lekarzem w dalszym ciągu wywołują wiele kontrowersji. Dla części pacjentów jest to bardzo wygodne, ale nie wszystkim takie rozwiązania przypadły do gustu. Zwolennicy mówią o oszczędności czasu, natomiast przeciwnicy wskazują, że trudno prze kamerę internetową zdiagnozować zmiany skórne. Zmiany następują powoli, ale wygląda na to, że będzie trzeba się przyzwyczajać to takiej formy kontaktu z lekarzami. W tym miejscu warto również wspomnieć, że dla medyków taka sytuacja także jest czymś nowym i nie wszyscy zdążyli się przyzwyczaić do kontaktu z pacjentami przez telefon czy komunikator.

Czy konsultacje online mają jakieś korzyści?

Konsultacja telefoniczna, podobnie jak online nie jest czymś złym, bo niesie ze sobą szereg korzyści, np. pacjent nie musi stać w długiej kolejce pod drzwiami gabinetu, ma możliwość uzyskać receptę bez wychodzenia z domu czy w końcu może zaoszczędzić na dojeździe do lekarza. Wielu przewlekle chorych pacjentów zjawiało się w przychodni tylko po to, aby przedłużyć receptę np. na leki hormonalne lub na nadciśnienie. Teraz mają zdecydowanie łatwiej i mogą szybciej i sprawniej otrzymać receptę. W tych przypadkach na pewno teleporady mają sens i są korzystne.

Wizyta czy teleporada?

Część pacjentów, zwłaszcza starszych czuje się zaniedbana przez system ochrony zdrowia. Dla tych ludzi lekarz online jest całkowitą abstrakcją. Seniorzy często zadają pytania jak zostaną zbadani przez komputer? Zgodnie z przepisami lekarz nie może odmówić pacjentowi przyjęcia w gabinecie, a pacjent nie musi zgadzać się na teleporadę. W przypadku osób przewlekle chorych, z podejrzeniem nowotworu, a także dzieci do szóstego roku życia konsultacja telefoniczna może się odbyć przy pierwszym kontakcie z lekarzem. Druga wizyta powinna miej miejsce w gabinecie, zawłaszcza jeśli stan pacjenta się nie poprawił lub pogorszył. Natomiast jeśli istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2 kontakt z lekarzem będzie miał miejsce przez telefon lub komunikator.