Formy i metody nauczania pierwszej pomocy online

Ograniczenia związane ze zmniejszaniem transmisji koronawirusa w sposób skuteczny zamknęły możliwość prowadzenia standardowych szkoleń stacjonarnych. Ten artykuł stanowi poradnik, tego jakie są możliwe formy prowadzenia edukacji w formule zmniejszającej o 100% ryzyko zakażenia.

Czy warto jest czekać ze szkoleniami z pierwszej pomocy do końca pandemii?

Co do zasady, stan zagrożenia życia lub zdrowia występuje nagle, bez ostrzeżenia. Sama wiedza teoretyczna już w stopniu podstawowym może zapewnić słuchaczowi kursu online możliwość wykorzystania standardów i zasad postępowania. Dobrze opracowane i usystematyzowane kwestie teoretyczne pierwszej pomocy oraz rzeczowo przygotowane filmy instruktażowe ze scenkami sytuacyjnymi, mogą stanowić podstawę do nabycia umiejętności skutecznego reagowania na zagrożenia. Jeżeli dołączone zostaną do takiego szkolenia ćwiczenia praktyczne, to można pokusić się o stwierdzenie iż odbyło się pełny kurs pierwszej pomocy – jednak z ćwiczeniami praktycznymi najlepiej jest się wstrzymać do czasu odwołania ograniczeń pandemicznych.

Nauczanie pierwszej pomocy e-learning

Pierwszą z opisywanych metod nauczania pierwszej pomocy jest formuła w prowadzenia kursu w 100% online. W internecie można znaleźć dużą ilość artykułów specjalistycznych oraz kursów tworzenia platform e-learning.

Platforma e-learningowa może zostać opracowana w oparciu o np. system Moodle. Przygotowanie takiego kursu online wymaga dość specjalistycznej wiedzy z wielu dziedzin, dlatego też najlepiej jest wspierać podwykonawcami, którzy przygotują dla nas:

  • Wysokiej jakości materiały wideo

  • Prezentację multimedialne umieszczone w materiałach kursu

  • Nagrania dźwiękowe z obróbką oraz umieszczenie w treści kursu

  • Przygotowanie animacji

  • Przygotowanie infografik

Zapewnienie sobie wysokiej jakości treści, przygotowanych przez specjalistów, znacząco podwyższy jakość oferowanego kursu e-learning oraz skupi uwagę słuchacza przez cały czas odbywania kursu. Jednym z najistotniejszych elementów jest konieczność umieszczenia w nagraniach wysokiej jakości dźwięku. Nie ma nic gorszego, niż kurs online, w którym instruktor prowadzący zajęcia mówi niczym syntezator mowy bez żadnych emocji a nagranie zostało wykonane dyktafonem w smartfonie (przechodziłem przez takie szkolenie, szczerze nie polecam). Wysokiej jakości dźwięk będzie bronić, nawet mało profesjonalnie wykonane materiały wideo (bez odpowiedniego oświetlania i profesjonalnej kamery).

Jeżeli już pokusimy się o tworzenie naszego pierwszej kursu online to musimy pamiętać że nasze materiały musimy gdzieś umieścić. Tutaj niestety sprawa już zaczyna się robić co raz to bardziej skomplikowana, gdyż musimy zatrudnić (lub samemu się nauczyć) specjalistę w zakresie tworzenia stron internetowych. Samo stworzenie strony internetowej nie jest zasadniczo trudne, jednakże wymaga od nas dużej ilości nauki oraz ciężkiej pracy, dlatego jeżeli zależy nam na czasie, to najlepiej nająć do tej kwestii specjalistów.

Mamy nagrane już materiały do kursu online, obrobiony dźwięk, piękne prezentacje oraz stronę internetową. Co jeszcze powinniśmy zrobić??? Zapłacić… Wszystkie powyższe działania, wiążą się z wysokimi kosztami związanymi z wytworzeniem kursu oraz postawieniem strony i platformy e-learning. Jeżeli natomiast sami zdecydujemy się tworzyć nasze pierwszej szkolenie online to musimy pamiętać o (dosyć wysokich) kosztach opłacenia licencji za wykorzystywanie oprogramowania służącego do przygotowania platformy.

Kolejnymi potencjalnymi kosztami są kwestie marketingowe. Aby zwróciło nam się przygotowanie treści kursu, uruchomienie strony i platformy e-learning oraz opłacenie licencji, musimy uruchomić sprzedaż naszego kursu online. Tutaj budżety są nieograniczone (tak jak liczba firm oferujących swoje usługi). Kierunki na których powinniśmy się skupić w zakresie promocji będą się opierać głównie na wyszukiwarkach internetowych oraz social media. Koszty takiej kampanii reklamowej kursu e-learning mogą być naprawdę ogromne jeżeli zostanie ona poprowadzona w nieprzemyślany sposób, dlatego marketing jest najlepiej zlecić specjalistom w tej dziedzinie.

Ale nas to wszystko nie przeraża, i udało nam się stworzyć naszą platformę do kursu online. Jakie uzyskamy z tego korzyści?

Możliwość nawiązywania kontaktu z kursantami oraz budowanie zaangażowania! Kurs online nie powinien tylko skupiać się na „przeklikaniu” określonej liczby lekcji. Jako uzupełnienie do treści szkolenia możemy dołączyć np. Dogrywanie kolejnych lekcji, uruchomienie grupy zamkniętej dla słuchaczy, prowadzenie spotkań Live ze słuchaczami i odpowiedzi na pytania, organizację spotkań ze specjalistami w określonej dziedzinie, wymiana doświadczeń oraz spotkania i ćwiczenia praktyczne.

Właśnie taka relacja pomiędzy kursantami a firmą szkoleniową jest najważniejsza!

Jak widzisz budowanie własnego kursu online jest bardzo złożonym procesem. Firma Erkao przeszła przez to wszystko możesz sprawdzić efekty naszej pracy i zapisać się na kurs pierwszej pomocy online – kurs uruchamiamy już 1 stycznia 2021r.

Jeżeli szukasz innych sposobów edukacji pierwszej pomocy to zapraszam Ciebie do dalszej lektury.

Nauczanie pierwszej pomocy – metoda #1 Social Media

Rozwój mediów społecznościowych skutecznie może wspierać nasze procesy edukacyjne. Facebook oferuje swoim użytkownikom dostęp do grup zamkniętych, taka grupa użytkowników może z powodzeniem zostać przekształcona na alternatywną formę platformy e-learningowej. W ustawieniach grupy możesz skonfigurować ją pod kątem prowadzenia edukacji. Po poprawnej konfiguracji, uzyskasz możliwość dodawania modułów lekcyjnych. Podział na moduły daje możliwość dodawania postów przez administratorów grupy, które będą usystematyzowane, dzięki czemu odbiorca będzie mieć stały dostęp do publikowanych przez nas materiałów.

Ogromnym plusem działań w Social Media jest możliwość prowadzenia dyskusji z uczestnikami naszego szkolenia, dzięki czemu możemy na bieżąco odpowiadać na zadawane pytania oraz nawiązywać interakcje z uczestnikami oferowanego szkolenia.

Social Media to nie tylko grupy, to są też nasze profile, na które możemy wrzucać posty w różnych formach (zdjęcia, teksty, materiały wideo) przez co będziemy docierać do szerokiej rzeszy odbiorców. Powinniśmy jednak pamiętać o tym, że algorytmy nie zawsze będą wyświetlać danej osobie posty,